maandag 25 november 2019

Sleedoornbessen

De soort komt van nature voor in de Benelux, waar de plant vooral langs. Even vijf minuten goed borrelend doorkoken en je hebt heerlijke gelei. Dit jaar zitten er zoveel bessen aan de struik dat ik ook volgens een oud Engels recept sloe gin maak. Hiervoor vul je een wijnfles (inhoud 7ml) voor een derde met sleedoornbessen waarin je met een speld rondom gaatjes hebt geprikt.


In de buik van een mummie die is gevonden op de Italiaans-Oostenrijkse grens, Ötzi genaam zijn resten van sleedoornbessen gevonden.

Het is het oudste bewijs dat de mensheid sleedoornbessen at. In de Middeleeuwen werd de sleedoornbes gebruikt om sterke drank mee te maken. Vul de pot voor de helft met bessen en vul de pot af met brandewijn (vaak wordt ook jenever of gin gebruikt). De sleedoornbessen hebben namelijk een hele dikke schil.


Ik ga ermee experimenteren. Ik heb een roggeblond klaar in de navergisting, ongeveer liter. Wij hebben deze ouderwetse vrucht in de tuin en ik wil er graag iets mee maken.


Maar de meeste recepten zijn voor wijn of andere drank en daar houd ik niet van.

Was de vruchten en prik ze flink aan met een stopnaald. Kook de suiker met het water tot een siroop. Laat dit afkoelen en roer er de brandewijn door. U kunt deze lekkere bessen gebruiken hoe u maar wilt, door de yoghurt, salade of een ander gerecht.


Hallo, ik ben Els Pousseele, herboriste, en ik maak samen met jullie een sleedoornlikeur in minuut. In Seasons vindt u wadrecepten van Janet Frieling. Janet en Hans nemen gasten mee op hun klipper om ze kennis te laten maken met de kruiden en andere goede dingen. Sleedoorns groeien bij ons aan de struiken.


Wel had ik op mijn terugweg een interessante blauwgekleurde bes gezien die echt vreselijk op een bosbes leek. Bij het raadplegen van wederom de Wildplukwijzer, zag ik een marker op de plek waar ik de bessen had zien hangen en leerde ik dat het sleedoornbessen waren die ik dus niet had meegenomen. Genoeg reden voor een poging twee.


De bessen van de sleedoorn zijn wrang. Je wangen trekken samen en je tanden gaan stroef aanvoelen. Pas wanneer het gaat vriezen wordt de smaak zachter en zijn de sleedoornbessen eetbaar.


Aan het einde van de zomer zijn de sleedoornbessen rijp. Rauw zijn ze niet erg smakelijk, ze hebben een wat wrange smaak.

De smaak wordt beter na de eerste vorst. Heb je daar geen geduld voor of wil het niet zo opschieten met de vorst, dan is de vriezer een prima alternatief. Hoe maak je de sleedoorn brandewijn?


Ik bevries de bessen altijd eerst en doe ze bevroren in de potten. Doe de suiker of honing erover en overgiet het met de brandewijn. Lekker is om een stukje steranijs toe te voegen.


Zeker drie maanden laten staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts