maandag 24 oktober 2016

Kat zelf doden

Het is heel mals vlees van een proper beestje. Ik zou alleen weinig vertrouwen hebben in het kattenvoer wat ze gegeten hebben. Als je hem uit je tuin wil houden dan is een plantenspuit een effectief wapen.


Je hebt zeven manieren om een kat te doden ’, zegt Chue-co, terwijl hij het beestje aait dat Quique, de kleine van Ernestina, heeft meegebracht. Hij geeft me een plagerige knipoog. En het zelf euthanaseren van een dier,.

Met zijn rechterhand streelt hij over de rug en het kopje. Een pin door het hoofd vind ik persoonlijk ook een vrij goede manier om vee te doden. Volgens mij heeft mijn kat ook nooit geleerd om te doden , maar hij doet het toch. Eigenlijk al sinds hij buiten komt, komt hij terug met muizen en liever nog vogels. Die moest ik dan half dood uit zijn bek trekken en zelf afmaken onder luid gegrom van kat.


Ik moet eerlijk zijn dat ik niet blij wordt als mensen zelf het recht denken te hebben om op deze manier hun dier in te laten slapen. Nadeel is namelijk dat een leek, ook al gebruikt deze de medicatie zelf , niet kan voorspellen hoe het einde zal gaan zijn. Alleen wanneer mishandeling aangetoond kon worden overtrad je de wet.

Vanaf vandaag is bij wet vastgelegd dat eigenaren van een kat of hond hun huisdier niet meer mogen doden. Vreemd genoeg geldt deze reden nog niet voor andere huisdieren. Als iedereen slaapt kom je er waarschijnlijk zelf ook niet achter. Andere huisdieren mag je van de wet nog wel zelf doden.


Bij het argument dat het in het belang van de kat is om hem naar buiten te laten, kun je vraagtekens zetten. Door een gat in de wet mochten. Want heel veel katten die buiten lopen komen onder een auto of verdwijnen en komen niet meer thuis.


In de Verenigde Staten houdt de helft van alle kattenzitters hun huisdier binnen, om de bestwil van de kat zelf. Bij een kat van deze leeftijd moeten alle alarmbellen afgaan dat er naast een slecht gebit waarschijnlijk nog wel iets meer aan de hand is. Ik zou deze kat als ik de dierenarts was geweest ook nooit zonder bloedonderzoek VOORAF onder narcose hebben gebracht voor zijn gebit. Maar ik ben natuurlijk zelf geen dierenarts en ken de situatie niet. De andere reacties heb ik ook gelezen.


Ik vind het heel goed dat er zoveel zijn die vinden dat het zo niet kan. Laat je niets wijsmaken, zelf een kat doden , en dan nog op een dilittante manier is dierenmishandeling. Als je kind het kan hebben, dan zal je kat het er ook wel goed op doen als hij pijn of koorts heeft.


Een aantal keer per jaar krijg ik zo’n kat op mijn spreekuur waarbij de eigenaar zeer goede bedoelingen ha maar met dat ene onschuldige pilletje zijn kat ernstig in gevaar heeft gebracht. Baasjes die hun huisdier zelf doden , lopen daar niet mee te koop.

Maar dát het gebeurt, is duidelijk. In de duistere krochten van het internet worden tips uitgewisseld over hoe je cavia’s of hamsters het beste kunt doden ”, vertelt Helma van de Vondevoort, directeur van de Sophia-Vereeniging. Animal Rights is het wel eens met de Tilburgse juristen. Mensen die een huisdier houden hebben daarvoor een zorgplicht.


Katten buiten zijn niet alleen een gevaar voor de fauna, maar lopen ook zelf gevaar, bijvoorbeeld door het verkeer of te eindigen in een asiel”, zegt Erwin Vermeulen van de dierenrechtenorganisatie. Ik val niet over je heen hoor, maar het probleem bij dit soort doe-het- zelf methodes is toch wel dat als het mislukt, je het diertje alleen maar meer leed toebrengt. Daarnaast is er natuurlijk het emotionele aspect, het lijkt me behoorlijk moeilijk om een beestje waar je van houdt, zelf op een dergelijke manier te doden. Het zelf doden van katten en honden door particulieren wordt per juli strafbaar. Dat is goed nieuws, maar andere huisdieren mogen nog altijd ongestraft afgemaakt worden, ook als ze kerngezond zijn.


In een brandbrief verzoekt de Koningin Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren staatssecretaris Dijksma om de nieuwe maatregel toe te passen op alle huisdieren. Dat moet aan je knagen en vreten. Na het overlijden van je eerste kat was het wel heel vervelend dat je door de weersomstandigheden werd gedwongen haar achter te laten bij de dierenarts.


Je intenties zijn goed geweest, maar het weer werkte niet mee. Ik ga helemaal niet vertellen dat 1een mooie leeftijd is voor jouw tweede kat. Het wordt vanaf juli verboden om je hond of kat te doden.


De huisdierenbeschermers van de Koningin Sophia-Vereeniging willen dat de wet ook voor andere huisdieren gaat gelden. Ben alleen bang dat ik een schuld gevoel achteraf krijg of dat de eigenaars er achter komen dat ik de schuldige ben aangezien ik al vaak geklaagd heb over hun huisdier. Dat rot ding leeft en woont in mijn tuin. Elke vuilniszak wordt opengereten. Een muisje aan een hengel, die je zelf kunt bewegen is voor zowel je kat als jezelf een leuk spelletje.


Zorg er wel voor dat de kat de speelgoedprooi regelmatig kan vangen, zodat hij iets heeft om trots op te zijn. Spelen en waardering krijgen is erg belangrijk voor katten. Een buitenkat neemt zijn gevangen muizen en vogels mee naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts