vrijdag 20 maart 2015

Kersenboom verplaatsen

Het ziet er naar uit dat ik pas in mei overkan naar de nieuwe tuin. Dat is het meest ongunstige moment om boompjes en struiken te verplaatsen , dus ben ik op zoek naar advies. Hoe kan ik een en ander het beste voorbereiden, nu al uitgraven, rondsteken of in potten zetten? Alle bloesem straks verwijderen, terugsnoeien, of gewoon alles laten gaan. Voor een kersenboom moet je dat snoeien uitstellen tot het voorjaar (vanaf mei na de bloei of nog iets later in juli-augustus voor het ingrijpendere werk) omdat in de wintermaanden snoeien heel veel kans geeft op schimmelaantastingen.


Vraag ik kan een kersenboom over nemen hy staat nu jaar op de zelfde plek. Wanneer is het de beste tyd om hem te verpoten ( verplaatsen ). Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Dit is precies de informatie waar ik naar op zoek was!


Op het erf van het oude boerderijtje dat wij gekocht hebben staat een enorme wilde kersenboom. Vlak erbij is een zaailing opgeschoten. Bomen verplanten vraagt de nodige voorbereiding.


Kersenboom verplaatsen

We hebben een kersenboom staan midden onze tuin de vorige eigenaars hebben die daar geplaatst hij staat eigenlijk voor vele dingen in de weg maar hij is al redelijk groot mijn vraag is nu kunnen we die verplaatsen of gaat dit niet meer. Lees hier hoe en wanneer u bomen kunt verplaatsen. Het verplaatsen van een boom is zwaar werk.


Voor u een nieuwe boom in de tuin gaat planten is het dus erg belangrijk om goed na te denken over een geschikte soort en de juiste plek. Maar soms is het toch nodig om een boom op een andere plek te. Hoe zorgvuldig het verplaatsen ook wordt uitgevoer dit resulteert altijd in het vernietigen van een groot deel van het absorberende wortelsysteem van de boom. Het is dan ook van het grootste belang dat het uitgraven, het verplaatsen en het opnieuw planten zorgvuldig wordt uitgevoerd en met de minst mogelijke schade aan het wortelsysteem gebeurt. Eenjarige planten ontkiemen, bloeien (en vormen zaad) en sterven af binnen de tijd van één jaar.


Ze bloeien over het algemeen buitengewoon rijk en vaak heel lang. Als je een zieke kersenboom aan het snoeien bent, zorg er dan voor dat je de snoeischaar na elke knip met een desinfecterend middel ontsmet. Daarmee kun je de verspreiding van schimmelinfecties voorkomen. Het is belangrijk om het soort kersenboom dat je hebt te begrijpen, voordat je gaat snoeien.


De winter snoei is vooral voor het onderhoud van de boom en het bevorderd de groei. De zomer snoei (vanaf half juli tot augustus) gaat meer om de vorm van de kersenboom. Verwijder alleen dode of uitstekende en kruisende takken. Graag wil ik dit boompje verplaatsen.


Kan dat, en in welke periode moet ik dat doen en waar moet ik op letten? Moet ik er gelijk iets aan snoeien? Om optimaal te kunnen genieten van je appel- of perenboom moet je jaarlijks met de snoeischaren in de weer gaan. Hoe en wanneer je het beste de fruitbomen kunt.


De leeftijd en omvang van een boom is bepalend of het kan en of het de moeite waard is. Bomen die al enkele decenia op een plaats staan hebben een enorm wortel gestel. Hoveniersbedrijf Rob Blom Tuinen uit Haarlemmermeer pakt iedere tuinklus moeiteloos op. Fruitbomen planten op het juiste moment scheelt veel problemen. Door de planten op het juiste tijdstip te planten zullen de bomen en struiken genoeg tijd hebben om te.


Kersenboom verplaatsen

Dus vandaar mijn vraag op welke manier ik deze boompjes het beste kan verplaatsen. Ze staan nu op rivierzandgrond en gaan naar de bosrand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts