donderdag 20 augustus 2015

S middags zwem ik in de noordzee

Wat er ook is, het zal de natuur een zorg zijn. Het waait, het waaide – buiten klonk de troost van de onverschilligheid. Ze openen op een haast vanzelfsprekende manier duistere gebieden en dieptes in de geest. De lezer van deze bundel riskeert een vrije val.


S middags zwem ik in de noordzee

Het fascinerende van de poëzie van Wim Brands is dat die meteen dichtbij komt. Alsof je een liedje hoort. Behalve groot boekpromotor was Wim Brands dichter. Ook in de bibliotheek was al zijn werk uitgeleend. Wim Brands verklaart waarom de dood in zijn nieuwe dichtbundel zo vaak opduikt.


Achteraf is alles altijd eenvoudig. Deze uitgave bevat naast nieuwe gedichten, ook een openhartige brief aan zijn jongere ik over de moeizame relatie met zijn vader. Hij signeerde vervolgens de bundels die ik mee had gebracht en schreef in beide een persoonlijke opdracht. Soms kijk ik even naar die handtekeningen.


Ieder gedicht wil je onmiddellijk opnieuw lezen, want er gebeurt iets in wat je wéér wilt meemaken, misschien wel móét meemaken. Voor al je literatuur en romans. Geen enkele dichter ontkomt eraan zijn persoonlijke levensgeschiedenis op een universeel niveau te brengen. Hij dicht over zijn geliefde, zijn vader, jeugdherinneringen en enkele anoniem gestorven mensen. Het achtervolgt je zacht en geheimzinnig.


Thomas Verbogt Mijn liefde voor haar begon als een geloof. Hoe in dat water haar armen nauwelijks bewogen. Bestel nu online bij Stumpel. Geen verzendkosten en snelle bezorging! Wim Brands: ‘ Ik was met mijn vrouw en kinderen op vakantie toen ik A. Snijders aan de lijn had die met me wilde afspreken.


S middags zwem ik in de noordzee

Ik vond dat zo’n goede zin. Dat is de titel, dacht ik. Toen moest ik er nog een gedicht bij schrijven en uiteindelijk is het deze bundel geworden. Uniek aanbod (tweedehands) boeken.


Ik sprak het aanvankelijk onbewust uit in een telefoongesprek met A. Brands was naast radio- en televisiemaker ook dichter. Zijn werk werd op zijn negentiende al gepubliceerd door K. Poll van Hollands Maandblad. Brands droeg de bundel op aan zijn toen ernstig zieke vriend René Gude, die inmiddels ook is overleden. Daarnaast bevat de bundel een brief van Brands anno nu aan zijn jongere ik , en een aantal vadergedichten.


S middags zwem ik in de noordzee

Lichtvoetig, beeldend en melancholiek, net als Brands’ oogopslag, de vouwen in zijn gezicht. Dit product als eerste waarderen Op voorraad kan verzonden worden binnen 1. Hij heeft ooit botkanker gehad en dat is teruggekomen, waardoor zijn been is afgezet. De verwachting is nu dat hij nog tot november heeft. Ik heb voor omroep Human twee lange gesprekken met hem gevoerd over de dood.


Wat opvalt is dat hij midden in het boek een autobiografische tekst heeft opgenomen, die alleen al door zijn centrale positie de lectuur van de gedichten eromheen beïnvloedt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts