donderdag 2 oktober 2014

Hoe herken ik een narcist

De leukste design hoesjes met de gaafste prints vind je in ons grote assortiment. GSMpunt zorgt voor een snelle levering en goede service. U betaalt geen verzendkosten.


Repareer je apparaat, vervang een onderdeel of accessoire en voorkom E-waste. Zijn charismatisch bij de eerste kennismaking.

Ze stralen zelfvertrouwen en bekwaamheid uit, zijn warm, charmant en geïnteresseerd (ten minste, dat denk je). Ze geven je het gevoel dat je speciaal bent, zijn geestig en hebben een vlotte babbel. Hoewel er dus verschillende typen narcisten zijn, zul je je misschien afvragen: hoe herken ik het? Eén van de dingen waaraan je kunt merken dat je met een narcist te maken hebt, is dat je het kunt voelen. Hij, die laatste narcist met wie of ik contact ha vond zichzelf ook geweldig, je kreeg niet eens de kans hem wat terug te zeggen wat hij verweet aan zijn hoge iq en dat hij tevens autistisch was en meende dat hij wist wat of ik zou zeggen, want hij viel je elke keer in de rede.


Aan de andere kant zijn er genoeg redenen waarom een dergelijke man juist heel aantrekkelijk kan zijn. En daar gaat het merendeel van dit artikel over. Dan zijn er momenten waarop je je afvraagt waar de nooduitgang is.

De narcist blijft maar doorgaan over hoe geweldig hij is, ook de vrouwelijke narcist blijft doorzeuren. Denk aan dit soort uitspraken: ‘Het is jouw schuld dat ik het vergat, want jij herinnerde me er niet aan’ 5. Luister hoe zielig ik ben! Bij twijfel kun je een aantal vragen stellen, om te helpen bepalen of je met een narcist te maken hebt.


Hoe je het ook wendt of keert, een echte liefdesrelatie met een narcist kan niet, bij voorbaat ben je kansloos. Narcisten en de vicieuze cirkel van relaties Vanaf het perfecte begin tot de lelijke en pijnlijke einde, is het bijna alsof alle narcisten hetzelfde handelen om een slachtoffer aan de haak te slaan. Een narcist is er echt van overtuigd dat hij speciaal is en een bijzondere behandeling verdient.


Dus hoe je ook je best doet hem te laten inzien dat hij je niet eerlijk behandeld en zichzelf als beter ziet dan anderen, hij of zij gaat hier niks aan veranderen. Ze praten je een schuldgevoel aan. Hoe weet ik of mijn man vreemd gaat?


Heb jij tips over hoe herken je een narcist in relaties? Ik realiseerde mij dat ik het niet had kunnen voorkomen door wie ik op dat moment in mijn leven was en wat hij nodig heeft in zijn leven. Ik leerde ik dat niet ik hem kan veranderen, enkel hij zelf.


Ik accepteerde wie hij is, iemand met een geestelijke stoornis. Wat ik hier allemaal lees, herken ik en zie ik alles terug in mijn zussen. Ik voel mij nu wel erg opgelucht, nu ik dit lees, beantwoord het voor mij zoveel vragen, zoveel vragen die mij jarenlang dwars zat!


Voel mij nu ergens ook verdrietig, omdat ik niet weet, hoe ik verder de familieband moet loslaten… of laten ontwikkelen.

In dit artikel wil ik uitleggen wat verborgen narcisme inhoudt. In tegenstelling tot de openlijke narcist die graag in de aandacht staat, flamboyant voorkomt, verbaal erg sterk is, etc. Naast de openlijke, extraverte narcist is er nog een tweede type narcist die minder snel herkend wordt: de verborgen of sensitieve narcist. Hoe herken ik een narcist ? Van ideale partner naar horror-ex!


Veel mensen met een partner met een persoonlijkheidsstoornis twijfelen aan zichzelf. Zijn zij zelf nu een verschrikkelijke (ex-)partner of zitten ze met een narcist opgescheept? Hoe kan het dat je jarenlang een relatie met iemand kan hebben en niet door hebt hoe hij echt in elkaar zit? Dat is niet zo gemakkelijk want narcisten zijn er in vele soorten en maten. Ze kunnen heel normaal overkomen en overtuigend liegen.


Lukt je dat niet, dan adviseert Simone van Slooten om de narcist toch eens op zijn gedrag aan te spreken. Bij voorkeur in de vorm van een ‘ ik -boodschap’: ‘ Ik zie dat dit niet goed gaat en ik merk dat ik jou er niet op kan aanspreken, herken je dat? Bij een ware narcist is dit namelijk niet het geval. Maar ik zei bijna alle gevallen. Die is trots om zich te identificeren als een narcist.


Hij zal er meteen openlijk voor uitkomen. En er nog een schepje bovenop doen, narcisten-stijl. Voila, daar heb je de truc. Ik stopte al mijn emoties weg door hard te werken, mijn dagen vol te plannen en kreeg daardoor ook nog eens chronische lichamelijke klachten. Dat ik er weer ston had alles te maken met dat ik me krachtiger voelde dat ik me ooit gevoeld had.


Voor, tijdens en zeker na de relatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts